Nowe pytania w testach na prawo jazdy: systemy bezpieczeństwa

Informację o dodaniu nowych pytań do bazy egzaminacyjnej podało jako pierwsze zdamyto.com. Serwis od razu też opublikował kompletną nową bazę pytań wchodzących w skład testów na prawo jazdy.

Niektóre pytania z nowej puli powodują, że nawet kierowcy z wieloletnim doświadczeniem z zakłopotaniem drapią się po głowie przed udzieleniem na nie odpowiedzi. Kursanci jednak już na starcie swojej kariery kierowcy muszą znać zadanie poszczególnych systemów bezpieczeństwa stosowanych w dzisiejszych samochodach.

W której z wymienionych niebezpiecznych sytuacji na drodze najlepiej sprawdzi się pojazd wyposażony w tzw. ESP, czyli układ stabilizacji toru jazdy?

A W sytuacji konieczności utrzymania stałej prędkości.

B W sytuacji konieczności wjeżdżania na wzniesienie.

C W sytuacji konieczności pokonywania kilku następujących po sobie zakrętów.

W zależności od producenta pojazdu system ESP ten przybiera różne nazwy, i tak producenci poszczególnych samochodów używają nazw tego systemu:

  • Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC)
  • BMW: Dynamic Stability Control (DSC)
  • Audi: Electronic Stability Program (ESP)
  • Bugatti: Electronic Stability Program (ESP)
  • Fiat: Electronic Stability Program (ESP), także Vehicle Dynamic Control (VDC)
  • Ferrari: Controllo Stabilità (CST)
  • Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC)
  • Maserati: Maserati Stability Program (MSP)
  • Pontiac: StabiliTrak
  • Porsche: Porsche Stability Management (PSM)
  • Subaru: Vehicle Dynamics Control (VDC)

No dobra, ale czym właściwie jest ESP?

ESP to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

Proste? Proooste

System ten działa na bardzo prostej zasadzie – zablokowane koło można poruszyć w każdą stronę (czyli także na boki) używając podobnej siły. W efekcie, na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa siła odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. Wykorzystując tę zasadę, gdy przód pojazdu traci przyczepność (zachodzi podsterowność), to blokowane są koła tylne, by te pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi celem skierowania przodu we właściwą stronę. Analogicznie, gdy mamy do czynienia z nadsterownością, kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi (szybciej, niż pokonuje zakręt) blokowane są koła przednie, by spowolnić ten ruch poprzez wytworzenie niwelującej go podsterowności. Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu sekundy i tworzą w rzeczywistości kontrolowany uślizg wszystkich czterech kół. Poślizg kół jest obliczany na podstawie prędkości obrotowych kół, czujnika przyspieszenia poprzecznego, czujnika przyspieszenia kątowego, czujnika skrętu kierownicy oraz ciśnienia w układzie hamulcowym. Na podstawie analizy danych z tych czujników system określa czy wystąpiła nadsterowność czy podsterowność i reaguje wyhamowaniem odpowiednich kół.

Cała baza pytań powiększona o zupełnie nowe pytania dostępna na zdamyto.com.

Image: