Używanie sprzęgła na egzaminie

Egzaminatorzy oceniają nie tylko poprawność wyonywania zadań egzaminacyjnych. Często decydujące znaczenie ma ogólne wrażenie z jazdy czy po prostu poprawność posługiwania się elementami sterowania pojazdem. Nawet testy na prawo jazdy zawierają zagadnienia obejmujące szeroko pojętą technikę kierowania pojazdem.

testy na prawo jazdy
Testy na prawo jazdy: umejętność posługiwania się sprzęgłem i hamulcem

Jak oceniają egzaminatorzy?

Egzamin praktyczny w  miejskim polega na wykonaniu, zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem zadań egzaminacyjnych, które ustalone są w przepisach regulujących przebieg egzaminu. Same zadania to jednak nie wszystko, bowiem

Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:

a) sposób wykonywania manewrów na drodze,

b) zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,

c) umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,

d) skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,

e) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.

Jak widzisz równie poprawność jazdy jest rownie ważna co poprawność wykonanych zadań egzaminacyjnych.

Użycie sprzęgła a technika kierowania pojazdem

Spora część zdających pdczas hamowania najpierw wciska sprzęgło, a dopiero potem hamulec. To powoduje, że  zakręt/skrzyżowanie/dojazd do skrzyżowania pokonywane są "na luzie". Takie zachowanie sprawia, że bieg redukowany jest w zakręcie, bądź już za nim. A to już dwa błędy związane z technką kierowania jednocześnie!

Ustalmy: To nie sprzęgło, lecz – jak wskazuje nazwa – hamulec służy do hamowania, więc po co tego pierwszego używać w pierwszej kolejności? Nikt jeszcze samym sprzęgłem nie zahamował. Niby to oczywiste. Więc dlaczego postępować wbrew logice i technice kierowania?

Jak prawidłowo operować sprzęgłem podczas hamowania?

Najkrócej mówiąc, należy wciskać je tylko podczas redukcji biegu oraz w końcowej fazie hamowania. Testy przeprowadzone przez specjalistów udowodniły, że hamowanie z wciśniętym sprzęgłem wydłuża drogę hamowania. Nieco inne zasady obowiązują w razie konieczności nagłego hamowania. Przy dużej prędkości, na początku manewru należy tak samo wcisnąć sam hamulec, ale gdy pojawią się oznaki działania ABS-u, dodatkowo musimy użyć sprzęgła – zdajemy się wówczas na elektronikę, ale w przeciwnym razie bezwładność silnika może zakłócić działanie układu ABS. Najważniejsza jednak zasada: hamujemy bez sprzęgła! Przy okazji: warto rozróżnić dwa pojęcia: droga hamowania i droga zatrzymania.

  • droga hamowania to odcinek jaki przebędzie auto od chwili rozpoczęcia hamowania do chwili zatrzymania samochodu,
  • droga zatrzymania to odcinek jaki przebędzie auto od chwili zauważenia przeszkody/niebezpieczeństwa do chwili zatrzymania samochodu.

Zanim do twojej nogi dotrze, że musisz hamować mija 0,8 – 1 sekundy od chwili zauważenia niebezpieczeństwa. Przy prędkości 100 km/h przejeżdżasz w tym czasie 30 metrów. Zanim wciśniesz sprzęgło mijają kolejne dłuuugie ułamki sekund. Pamiętaj też, że przy prawidłowym hamowaniu, zanim wciśniesz hamulec twój samochód… już hamuje! Zdjęcie nogi z gazu prowadzi do jednoczesnego hamowania silnikiem przecież, dociążenia przednich kół i przygotowania ich (przez to dociążenie) do tego właściwego hamowania.

Ekojazda

Jednym z zadań egzaminacyjnych jesy "hamowanie silnikiem przy zatrzymaniu i zwalnianiu- jazda energooszczędna". Wciskanie sprzęgła przed wciśnięciem hamulca powoduje, że... nie spełniasz wymogów jazdy energooszczędnej, a tym samym egzamin po prostu możesz... oblać.

Prędkość a geometria drogi

Dojeżdżając do zakrętu, często należy nie tylko zwolnić, ale również zredukować bieg. No właśnie - dojeżdżając do zakrętu. Kolejność wykonywania tych czynności jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa. Wyobraź sobie, że zagapiłeś się i zostały ci 2 sekundy na wytracenie prędkości o 50 km/h i wejście w zakręt. jeżeli masz taki nawyk, że najpierw redukujesz bieg, to zabraknie ci czasu na wyhamowanie i… no właśnie, wypadek gotowy. jeśli najpierw zaczniemy hamować, to najwyżej nie zdążysz zredukować biegu i wejdziesz w zakręt np. czwórką, a nie trójką. To małe miki w porównaniu z wypadkiem, wypadnięciem z zakrętu…

Prawidłowe zachowanie powinno przebiegać następująco:

  • dojazd do zakrętu,
  • hamowanie,
  • redukcja biegu,
  • puszczenie sprzęgła,
  • wejście w zakręt.

Przy czym przed wejściem w zakręt redukcję biegu trzeba nie tylko rozpocząć, ale również zakończyć. Lepiej nie zmieniać biegu podczas pokonywania zakrętu. Na zakręcie/skrzyżowaniu masz wystarczająco dużo na głowie, aby nie zajmować się biegami.

 

Image: